

Horst Steinke
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pretazione della storia Romana, così come inversamente rimane vero que la
sua lettura della storia Romana influenza la sua analisi della società feudale (It
is certainly true that the southern [Italian] feudalism influences his interpreta-
tion of Roman history, just as vice versa it remains true that his reading of
Roman history influences his analysis of feudal society)» (Id.,
Il mito come pre-
comprensione storica aperta nella Scienza nuova di Giambattista Vico
, in «BCSV»,
XXVI-XXVII, 1996-1997, pp. 29-53, p. 41). See also J. Nagy,
Aspetti linguistici
della “barbarie della riflessione”
, in
Giambattista Vico e l’enciclopedia dei saperi
, cit., pp.
429-444, pp. 434-435.
43
«NVS», 23, 2005, p. 34.
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This emphasis is not disconnected from other aspects of the Chronolo-
gy and Notes. By means of them, right from the start, Vico argues for and es-
tablishes the historical priority of the Hebrews and their law rather than its
derivation from Egypt (e.g. § 54), and lays the basis for compartmentalizing
“sacred” and “profane” history (see B. de Giovanni,
Sul cominciamento della
storia in Vico
, in
L’enciclopedia dei saperi
, cit., pp. 65-88, pp. 69-73; F. R. Marcus,
Vico and the Hebrews
, in «NVS», 13, 1995, pp. 14-32). The chronological mate-
rial, in actuality, is a shortened version of Vico’s entire theoretical project, as
A. Pons pointed out: «Ma i fatti e le date della storia […] sono unicamente
quelli sui quali Vico si baserà, nel resto dell’opera, per fondare i propri
ragionamenti (But the historical events and dates […] are solely those that Vi-
co will use in the rest of the work as a basis for his argumentation)» (Id.,
Una
storia senza “nomi propri”
, in
Il sapere poetico e gli universali fantastici. La presenza di
Vico nella riflessione filosofica contemporanea. Atti del Convegno Internazionale, Napoli,
23-25 Maggio 2002
,
ed. by G. Cacciatore, V. Gessa Kurotschka, E. Nuzzo, M.
Sanna, Naples, Alfredo Guida, 2004, pp. 275-286, pp. 284-285). It is no exag-
geration to say that the Table presented as a presumable initial collection of
data at the outset of the work, actually represents the
résumé
of Vico’s reflec-
tions and theorizing. This determined even the order of columns, so that
Eqypt is shown in the fifth column since it is, in Vico’s nomenclature, the
fifth oldest culture (§ 58). Compare also M. Sanna: «La
Tavola cronologica
ha a
sua volta il compito di attirare l’attenzione del lettore, per tutto il movimento
dell’opera, sulla perfetta corrispondenza tra gli eventi della storia sacra e quelli
della storia profana, e di ricordare al contempo le origini antichissime della
storia degli Ebrei e dei Caldei rispetto a quella dei Greci e dei Romani (The
Chronological Table
, on its part, has the purpose of drawing the attention of the
reader, on behalf of the entire movement of the work, to the perfect corre-
spondence between the events of sacred history and those of profane history,
and to remind his contemporaries of the extremely ancient historical origins
of the Hebrews and Chaldeans compared to the Greeks and Romans)». (Id.,