Vico’s Ring
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Science”, they may appear as successive, philosophy preceding philology in
the determination of the elements, the principles and the method» (A. Ca-
ponigri,
Time and Idea
, cit., pp. 160-161). With similar focus on this circularity
only, F. Botturi calls it «il loro reciproco rapporto (their reciprocal relation-
ship)», and explains: «Ed è precisamente a questo livello che si istituisce la
relazione ermeneutica: la verità del “vero metafisico” è
interpretativa
del signifi-
cato teorico-pratico del certo fattuale, mentre questo a sua volta
interpreta
, in
ordine all’ambito della finitezza umana, il significato del vero (And it is pre-
cisely at this level that the hermeneutical process takes place: the truth of the
“metaphysical true” is
the interpretation
of the theoretical-practical meaning of
the factual certain, while this, in turn,
interprets
, within the constraints of hu-
man finiteness, the meaning of the true)» (Id.,
Ermeneutica del mito ed esperienza
etica in Giambattista Vico
, in
Pensar para un nuevo siglo
, vol. I, cit., pp. 275-293, p.
276; italics original). Since the second circularity does not come into view,
Botturi states matters in terms of a dualism (absent equivalence relations) that
has been shown to be problematic: «In definitiva, ogni sapere fa riferimento a
una forma ideale che […] è un Giano bifronte volto insieme all’eterno meta-
fisico, in cui si fonda, e al temporale empirico, in cui si manifesta (All sorts of
knowledge definitely make reference to an ideal form which […] is Janus-
faced, turned both to the metaphysical eternal which is its grounds, and to the
temporal empirical in which it manifests itself)» (
ibid.
, p. 281).
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Instead of circularity, it would be more proper to speak of “adjunc-
tion”. Interestingly, V. Vitiello sees a bidirectional movement in the allegorical
frontispiece (
dipintura
) of
Scienza nuova
(reproduced on p. 2 of the
Bergin/Fisch translation). The first movement – from the upper left to the
lower right – consists of the ray of light from God’s eye to the concave mirror
on the chest of Metaphysics, being reflected onto the statue of Homer, and
then illuminating the human condition and history (depicted by means of an
altar displaying a lituus, a water jar, a torch, and on the ground, a cinerary urn,
a plow, a rudder, a tablet with a Latin alphabet, Roman fasces, a sword, a
purse, a balance, and the caduceus of Mercury. For a more detailed descrip-
tion of the frontispiece, see M. Papini,
A Graph for the
Dipintura, in «NVS», 9,
1991, pp. 138-141; Id.,
Il geroglifico della storia. Significato e funzione della dipintura
nella “Scienza nuova” di G. B. Vico
, Bologna, Cappelli, 1984, pp. 61-106; J. E.
Domínguez Moros,
Ideas centrales de la Ciencia Nueva
de Vico expresadas a partir del
grabado alegórico del frontispicio en la “Introducción” de su magna obra
, in «CsV», 27,
2013, pp. 117-127. Vitielli says: «Si è giustamente osservato che la dipintura va
“letta” non solo scorrendola dall’alto verso il basso, sì anche nel senso oppo-
sto dal basso verso l’alto, dall’
ingens sylva
abitata dai
gegeneîs
, dai
Terrae filii
, sino
alla Metafisica, il cui occhio mira il divino triangolo. Ma bisogna dire di più: I