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Vico’s Ring

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Science”, they may appear as successive, philosophy preceding philology in

the determination of the elements, the principles and the method» (A. Ca-

ponigri,

Time and Idea

, cit., pp. 160-161). With similar focus on this circularity

only, F. Botturi calls it «il loro reciproco rapporto (their reciprocal relation-

ship)», and explains: «Ed è precisamente a questo livello che si istituisce la

relazione ermeneutica: la verità del “vero metafisico” è

interpretativa

del signifi-

cato teorico-pratico del certo fattuale, mentre questo a sua volta

interpreta

, in

ordine all’ambito della finitezza umana, il significato del vero (And it is pre-

cisely at this level that the hermeneutical process takes place: the truth of the

“metaphysical true” is

the interpretation

of the theoretical-practical meaning of

the factual certain, while this, in turn,

interprets

, within the constraints of hu-

man finiteness, the meaning of the true)» (Id.,

Ermeneutica del mito ed esperienza

etica in Giambattista Vico

, in

Pensar para un nuevo siglo

, vol. I, cit., pp. 275-293, p.

276; italics original). Since the second circularity does not come into view,

Botturi states matters in terms of a dualism (absent equivalence relations) that

has been shown to be problematic: «In definitiva, ogni sapere fa riferimento a

una forma ideale che […] è un Giano bifronte volto insieme all’eterno meta-

fisico, in cui si fonda, e al temporale empirico, in cui si manifesta (All sorts of

knowledge definitely make reference to an ideal form which […] is Janus-

faced, turned both to the metaphysical eternal which is its grounds, and to the

temporal empirical in which it manifests itself)» (

ibid.

, p. 281).

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Instead of circularity, it would be more proper to speak of “adjunc-

tion”. Interestingly, V. Vitiello sees a bidirectional movement in the allegorical

frontispiece (

dipintura

) of

Scienza nuova

(reproduced on p. 2 of the

Bergin/Fisch translation). The first movement – from the upper left to the

lower right – consists of the ray of light from God’s eye to the concave mirror

on the chest of Metaphysics, being reflected onto the statue of Homer, and

then illuminating the human condition and history (depicted by means of an

altar displaying a lituus, a water jar, a torch, and on the ground, a cinerary urn,

a plow, a rudder, a tablet with a Latin alphabet, Roman fasces, a sword, a

purse, a balance, and the caduceus of Mercury. For a more detailed descrip-

tion of the frontispiece, see M. Papini,

A Graph for the

Dipintura, in «NVS», 9,

1991, pp. 138-141; Id.,

Il geroglifico della storia. Significato e funzione della dipintura

nella “Scienza nuova” di G. B. Vico

, Bologna, Cappelli, 1984, pp. 61-106; J. E.

Domínguez Moros,

Ideas centrales de la Ciencia Nueva

de Vico expresadas a partir del

grabado alegórico del frontispicio en la “Introducción” de su magna obra

, in «CsV», 27,

2013, pp. 117-127. Vitielli says: «Si è giustamente osservato che la dipintura va

“letta” non solo scorrendola dall’alto verso il basso, sì anche nel senso oppo-

sto dal basso verso l’alto, dall’

ingens sylva

abitata dai

gegeneîs

, dai

Terrae filii

, sino

alla Metafisica, il cui occhio mira il divino triangolo. Ma bisogna dire di più: I