Delphine Antoine-Mahut, École Normale Supérieure de Lyon
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La ricezione malebranchiana dell’antropologia pascaliana. La questione della trasmissione del peccato originale

Citation standard
ANTOINE-MAHUT, Delphine. La ricezione malebranchiana dell’antropologia pascaliana. La questione della trasmissione del peccato originale. Laboratorio dell’ISPF.2017, vol. XIV (4). DOI: 10.12862/Lab17NTD.

Online: 23.06.2017

Full issue online: 20.12.2017

Abstract
The Malebranchian Reception of Pascal’s Anthropology. The Question of
the Transmission of Original Sin. The comparison between the theoretical positions of Pascal and Malebranche on the opportunity to shed light rationally on the ways of original sin proves to be highly instructive from three perspectives. On the one hand, it enlightens us on the strategy adopted in each of these apologetic projects towards the mobilization of physiological arguments with strong materialistic undertones. In return, it injects a little dynamism into their thwarted reception, especially at the time of the Enlightenment. Finally, this comparison establishes a subtle link bewteen two authors who have been dealt with very sparsely by traditional commentaries, concerning their conception of the use of skepticism in epistemology. Thus, through the problem of the ways of sin transmission, this is not a rethinking of the relationships between reason and faith, but is, rather, a particular use of reason and of Descartes’ analyses.

Keywords
N. Malebranche; B. Pascal; Original sin; Physiology; Reception theory

Sommario
Il confronto tra le posizioni teoriche di Pascal e Malebranche sull’opportunità di far luce razionalmente sulle vie della trasmissone del peccato originale si rivela molto istruttivo da un triplice punto di vista. Da un lato ci illumina sulla strategia adottata in ciascuno di questi progetti apologetici nei confronti della mobilitazione di argomenti fisiologici dalla forte carica materialistica. In cambio infonde dinamismo alle loro ricezioni contrastate, in particolare all’epoca dei Lumi. Infine, questo confronto tesse tra due autori che la tradizione dei commentari avvicina alla fin fine molto poco un legame sottile, relativo alla loro concezione dell’uso dello scetticismo in epistemologia. In tal modo, attraverso questo problema delle vie della trasmissione del peccato, ad essere qui ripensati non sono i rapporti tra la ragione e la fede.

Parole chiave
N. Malebranche; B. Pascal; Peccato originale; Fisiologia; Teoria della ricezione

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