Elvira Valleri, Liceo scientifico Niccolò Rodolico, Firenze
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La storia e il suo insegnamento: andata e ritorno

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VALLERI, Elvira. La storia e il suo insegnamento: andata e ritorno. Laboratorio dell’ISPF. 2014, vol. XI. DOI: 10.12862/ispf14L207

Online: 18.12.2014

 

Abstract
[History and history teaching: back and forward] Focusing its analysis on the new curricula, the article reflects on the gap existing between History and history teaching. Some suggestions offered by Jacques Le Goff are recollected and a series of reflections, concerning history and history teaching in Italian schools, are hence developed. It is assumed as necessary both a mediation and a transcription between these two areas; it is then argued that what has been outlined is instead a different territory, a sort of “middle ground”. History teaching in schools appears to be more and more opaque and uncertain; even the epistemological contributions which might come from women’s and gender history (not synonyms or interchangeable terms) are downgraded to an undifferentiated mainstream history. This new history teaching seems all together depleted with regards to its heuristic potential and to the critical approach which must come along a real knowledge of the historical discipline at present times.

Keywords
Historical periods; History and History Teaching; Mainstream History; Women’s History; Gender History

Sommario
 L’articolo riflette sull’evidente gap creatosi, in Italia, tra storiografia e didattica della storia focalizzando l’analisi sui nuovi curricula scolastici. L’autrice prende le mosse da alcune suggestioni offerte da Jacques Le Goff, per sviluppare una serie di considerazioni sulla storia e il suo insegnamento. Si assume come necessaria la mediazione e trascrizione tra i due ambiti e si argomenta che ciò che invece è avvenuto è la costruzione di un terzo territorio, una “terra di mezzo”. Il risultato è un insegnamento scolastico sempre più opaco e incerto, nel quale i contributi epistemologici che potrebbero provenire dalla storia delle donne e da quella di genere (due locuzioni non assunte come sinonimi) si spengono nella storia generale, che ne esce depauperata almeno per quanto attiene alla sua potenzialità euristica e alla dimensione problematica che deve necessariamente accompagnare lo studio della disciplina.

Parole chiave
Periodizzazione; Storia e didattica della storia; Storia generale; Storia delle donne; Storia delle relazioni di genere

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