Luigi Cajani, “Sapienza” Università di Roma
luigi[dot]cajani[at]uniroma1[dot]it

 

I recenti programmi di storia per la scuola italiana

Citation standard
CAJANI, Luigi. I recenti programmi di storia per la scuola italiana. Laboratorio dell’ISPF. 2014, vol. XI. DOI: 10.12862/ispf14L205

Online: 18.12.2014

 

Abstract
[Recent history programmes in Italy] This article examines the history programmes for Italian schools of all orders and levels over a period of more than ten years, culminating in 2012, during which several reforms were carried out. In particular the article focuses on Eurocentrism, on world history and on cultural identity, as well as on the political, cultural and historiographical contexts that determined the development of the different programmes.

Keywords
Italian Educational System; Teaching History; National Identity; Ethnocentrism; World History

Sommario
 L’articolo analizza i programmi di storia per tutti gli ordini e gradi della scuola italiana nel corso della ultradecennale fase di riforme che si è conclusa nel 2012. In particolare vengono analizzati i temi dell’euro­centrismo, della dimensione mondiale della storia e della sua funzione identitaria, nonché i contesti politico-culturali e storiografici che hanno determinato lo sviluppo dei vari programmi. 

Parole chiave
Italia; Insegnamento della storia; Identità nazionale; Etnocentrismo; Storia mondiale

download il pdf
torna al sommario