Ludovica Malknecht, Università degli Studi “Roma Tre”
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– Osservazioni su fantasia e prassi in Th. W. Adorno

Citation standard
MALKNECHT, Ludovica. Osservazioni su fantasia e prassi in Th. W. Adorno. Laboratorio dell’ISPF. 2013, vol. X. DOI: 10.12862/ispf13L403

Online: 25.10.2013

English Abstract
Notes about phantasy and praxis in Th. W. Adorno. In Adorno’s gnoseology, fantasy carries out an essential task. It allows thought to keep reality at a distance in a critical way, thus making its interpretation and therefore its knowledge possible. At the level of the social critique, Adorno observes a contraction (restriction) of fantasy – especially in Minima Moralia and in his writings on the crisis of the subject, in the early 1940s – that seriously influences the dynamics of progressive alienation and reification of individuals in mass society. This involves real anthropological changes that substantially alter the possibility of knowing and experiencing reality, of understanding and elaborating experience. Only can the thought that doesn’t renounce to the role of fantasy  give rise to an authentic critical consciousness of reality, able to demand a transformation of reality itself.

English Keywords
Adorno; Phantasy; Image; Knowledge; Praxis

Abstract in italiano
Nella gnoseologia di Th. W. Adorno la fantasia svolge una funzione fondamentale: consente al pensiero di assumere una distanza critica dalla realtà, che ne rende possibile l’interpretazione e, dunque, la conoscenza. La contrazione (restrizione) della fantasia che Adorno constata sul piano della critica sociale – soprattutto in Minima Moralia e negli scritti sulla crisi dell’individuo dei primi anni Quaranta – incide gravemente sulle dinamiche di progressiva alienazione e reificazione degli individui nella società massa. Si tratta di vere e proprie trasformazioni antropologiche che alterano in modo sostanziale la possibilità di conoscere e di esperire la realtà, di comprendere ed elaborare l’esperienza. Solo un pensiero che non rinunci al ruolo della fantasia può dar luogo a una conoscenza propriamente critica della realtà, capace di esigerne la trasformazione.

Parole chiave in italiano
Adorno; Fantasia; Immagine; Conoscenza; Prassi

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