Arab Kennouche, Ph.D. at Sofia University St. Kliment Ohridski
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– Ontogenèse de l’esprit vichien et structures imaginatives chez Hegel

Citation standard
KENNOUCHE, Arab.Ontogenèse de l’esprit vichien et structures imaginatives chez Hegel. Laboratorio dell’ISPF. 2013, vol. X. DOI: 10.12862/ispf13L302.

Online First: 19.07.2013
Full issue online: 25.10.2013

English Abstract
Ontogenesis of spirit in Vico and imaginative structures in Hegel. This essay discusses some functions of imagination as Vico depicted them in their biblical, historical and ontogenetical aspects. The Vichian nascimento of thought as imagination aims at defining the real relationship between mind and body outside their often false opposition. The archeology of thinking does not rest on a presumptive centered substance governing the human flesh and passions, but on a network of powerful images, enabling the first humans to implement their faculty of intellection as acuity. Reason is absent from the first processes of intelligence, as they are depicted in the New Science, first of all with the “Second Fall”. Moving from here, the paper proposes a comparison with the structure of imagination in Hegel’s philosophy, taken as a model of the primacy of a logic and divine reason, and suggests a path to interpretate even Hegel’s concept of Geist through Vico’s laws of imagination.

English Keywords
Vico; Hegel; Imagination; Acuity; Reason

Abstract in italiano
[Ontogenesi dello spirito vichiano e strutture immaginative in Hegel]. Questo saggio esamina alcune funzioni dell’immaginazione, così come sono state presentate da Vico sul piano storico, biblico ed onto-genetico. Il nascimento del pensiero come immaginazione mira a mettere in luce la relazione reale tra mente e corpo al di là della loro spesso falsa opposizione. L’archeologia del pensiero non riposa sul presupposto di una sostanza che governi centralmente la carne e le passioni umane, ma su una rete di immagini potenti che permettono ai primi uomini di costruire la propria facoltà intellettuale come acutezza. La ragione è assente dai primi processi dell’intelligenza, così come sono raffigurati nella Scienza nuova, anzitutto con la “Seconda caduta”. Di qui il saggio propone un confronto con la struttura dell’immaginazione nel pensiero di Hegel, assunto a modello di un pensiero del primato della ragione logica e divina, e suggerisce un percorso per interpretare lo stesso concetto hegeliano di Geist attraverso le leggi vichiane dell’immaginazione.

Parole chiave in italiano
Vico; Hegel; Immaginazione; Acutezza; Ragione

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