Giulia Annichiarico
Napoli 
giulia.annichiarico@gmail.com

 

Una società senza espressioni
 

Citation standard
ANNICHIARICO, Giulia. Una società senza espressioni. Laboratorio dell’ISPF. 2020, vol. XVII (10). DOI:  10.12862/Lab20NNG.

Online: 24.07.2020

Full issue online: 18.12.2020

Abstract
[A Society without expressions]. Facial expressions are an important communicative tool not for humans only, but also for other species. Indeed through them the intentions and the emotional state of an individual are communicated. Due to Pandemic crisis, social distancing and wearing masks had became necessary in order to protect our health. The cover-up of a part of our face, in particular that of our facial expressions, leads to a different way of communication which could change our way to handle the interpersonal relationships and facilitates, at the same time, social distancing.

Keywords
Pandemic; Empathy; Facial Mimicry; Mask; Expressions  

Sommario
Le espressioni facciali sono un importante strumento comunicativo non solo per l’uomo, ma anche per altre specie, e svolgono la funzione di esprimere le intenzioni e lo stato emozionale di un individuo. A causa della crisi pandemica la mascherina è diventata necessaria per prevenire la nostra salute, così come anche la distanza sociale. L’occultamento di una parte del nostro viso, in particolare delle nostre espressioni facciali, porta ad un differente modo di comunicazione che potrebbe cambiare il nostro modo di gestire le relazioni interpersonali contemporaneamente favorire la distanza sociale.

Parole chiave
Pandemia; Empatia; Mimica Facciale; Mascherina; Espressioni 

download il pdf
torna al sommario