Christophe Charle, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne
christophe[dot]charle[at]ens[dot]fr

 

Storia globale e storia nazionale tra ricerca e didattica. La questione vista dalla Francia

Citation standard
CHARLE, Christophe. Storia globale e storia nazionale tra ricerca e didattica. La
questione vista dalla Francia. Laboratorio dell’ISPF.2014, vol. XI. DOI: 10.12862/ispf14L206

Online: 18.12.2014

 

Abstract
[Global history and national history from a French standpoint] In France just as anywhere else in Europe and beyond, national history and global history are often thought of and represented as being in opposition. Such opposition hinders any serious attempt at renewing teaching canons towards a transnational approach. Yet, in most of the best historical scholarship today the two approaches complement each other, regardless of the chosen standpoint. The article examines some recent works and research fields that have made substantial contribution to a new historical understanding of the modern world by intersecting national and global history. The article further outlines ways of introducing this same new approach into history teaching, in order to relinquish the blind spots both national and global history can create if assumed unproblematically.

Keywords
French Educational System; Global History; National History; History Teaching; Teaching canons

Sommario
 In Francia, come del resto nella maggior parte dei paesi, storia nazionale e storia globale sono presentate spesso come antitesi inconciliabili. La contrapposizione non facilita l’aggiornamento dei programmi scolastici di storia in chiave transnazionale. In realtà, tutti i lavori scientifici di un certo livello, sia che partano da un’ottica nazionale o, al contrario, tentino di sottrarvisi, finiscono necessariamente per dover considerare la prospettiva inversa. L’articolo si sofferma su alcune ricerche e campi storiografici che hanno saputo innovare articolando in modo proficuo storia nazionale e storia globale, e propone alcuni possibili modi per introdurre tale nuovo approccio anche nel­l’insegnamento della storia a scuola per superare le false prospettive che ognuno dei due schemi induce se è preso dogmaticamente come l’unico possibile.

Parole chiave
Scuola francese; Storia globale; Storia nazionale; Insegnamento della storia; Programmi scolastici

download il pdf
torna al sommario