Dario Generali,  Edizione Nazionale delle Opere di Antonio Vallisneri
dario[dot]generali[at]tiscali[dot]it

Anglofonia globale, subalternità culturale e progetti di dissoluzione della lingua nel sistema formativo italiano

Citation standard
GENERALI, Dario. Anglofonia globale, subalternità culturale e progetti di dissoluzione della lingua nel sistema formativo italiano. Laboratorio dell’ISPF. 2014, vol. XI. DOI: 10.12862/ispf14L202.

Online First: 31.10.2014
Full issue online: 18.12.2014

Abstract
[Global anglophony, cultural subordination and projects of language dissolution in the Italian education system]. This article points out the risks associated with the proliferation of courses taught in English language in the Italian universities and high schools. This policy, argues the author, is not adequate to solve the problem of the lack of knowledge of foreign languages by Italian students and, on the other hand, it threatens to de-qualify the teaching of non-linguistic disciplines. A further deterioration of higher education in Italy seems to be the predictable outcome.

Keywords
Italian language; Anglophony; Teaching; Clil Project

Sommario
L’articolo sottolinea i rischi connessi alla proliferazione dei corsi tenuti in lingua inglese nelle università e nelle scuole italiane. Tale politica, sostiene l’Autore, non è adeguata a risolvere il problema della scarsa conoscenza delle lingue straniere da parte degli studenti italiani e minaccia d’altro lato di dequalificare lo stesso insegnamento delle discipline non linguistiche. Un ulteriore deterioramento dell’istruzione superiore in Italia sembra essere l’esito prevedibile.

Parole chiave
Lingua italiana; Anglofilia; Insegnamento; Progetto Clil

download il pdf
torna al sommario